Allmänna villkor
Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Kunden”) gör en beställning via www.Lyckolagret.se och därtill hörande sidor, (”Webbplatsen”). Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är konsument och som gör beställningar via Webbplatsen.
Lyckolagret följer trygg e-handels regler och föreskrifter för distanshandel.
För att kunna beställa på Webbplatsen måste Kunden ha fyllt 18 år. Lyckolagret accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp (kreditkort, faktura, delbetalning) till personer under 18 år. Lyckolagret förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).
Lyckolagret reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Lyckolagret har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt så förbehåller sig Lyckolagret rätten att ta bort produkten från Kundens order. All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung. Lyckolagret ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part.
Lyckolagret eller dess licensgivare äger Webbplatsen samt allt innehåll däri. Informationen är skyddad enligt immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Det innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder, grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Lyckolagret.
Avtal och Beställning
För att kunna genomföra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren åtar sig Kunden att följa dem i sin helhet och samtycker till att ha tagit del av informationen om personuppgifter och godkänt användningen av personuppgifter och cookies enligt Lyckolagrets Integritetspolicy.
Ett avtal om köp ingås först när Lyckolagret bekräftat Kundens beställning och Kunden mottagit orderbekräftelse från Lyckolagret per e-post. Lyckolagret uppmanar Kunden att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Lyckolagrets kundservice. Kunden kan återkalla sin beställning fram till dess att den bekräftats av Lyckolagret. Om beställningen återkallas så kommer Lyckolagret att återbetala alla eventuella betalningar som Kunden eller dess betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.
Kunduppgifter mm.
Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Lyckolagrets behandling av personuppgifter finns i Lyckolagrets Integritetspolicy, som är en del av dessa Villkor.
Kunden åtar sig att se till att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter. Kunden får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att uppgifter om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte får tillgång till informationen.
Om Lyckolagret misstänker att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Lyckolagret rätt att stänga av Kunden.
Leverans och transport
Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. I samband med bokning av varor som inte finns i lager sker leveransen senast 30 arbetsdagar räknat från det att Lyckolagret skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Mer information om Lyckolagrets leverans av varor och villkor för leveransen finner du här.
Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella produktsidan på Webbplatsen. Vid leveransförsening meddelar Lyckolagret dig detta och fortsätter bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar kommer lyckolagret att försöka hitta en ersättningsproduk, och i andra hand erbjuda prisnedsättning och i sista hand häva köpet.
Om paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Om Kunden inte hämtar ut paketet har Lyckolagret rätt att debitera Kunden en avgift på 350 sek för nedlagt arbete och fraktavgifter. Observera att outlöst paket inte faller inom ramen för ångerrätt eller fria returer.
Om Kunden väljer att betala med faktura via Klarna kan Lyckolagret inte erbjuda leverans till en annan adress än din folkbokförda adress.
Ångerrätt
Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela Lyckolagret detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Du kan enkelt kontakta oss genom uppgifterna här.
Notera att om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras
Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:
varor med bruten försegling (exempelvis kosttillskott, kosmetiska produkter, elektronik, vågar och liknande produkter);
varor som snabbt kan försämras eller bli för gammal (exempelvis kosttillskott, hälsokost och andra livsmedel med kort hållbarhet);
varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel; ljud- eller bildupptagningar (exempelvis en CD-skiva) eller datorprogram med bruten försegling;
digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium (exempelvis datorprogram, applikationer, spel, musik, videor eller texter där åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning);
skor (oförstörd originalförpackning)
redskap och elektronik så som massagepistol, hörlurar, intimprodukter (exempelvis underkläder, badkläder, strumpor, strumpbyxor).
Genom att Kunden accepterar Villkoren samtycker Kunden till att ångerrätten inte gäller för digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium.
Om en vara har förseglats, ex en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram eller varor som är förseglade av hälso- och hygienskäl till exempel underkläder, där förseglingen har brutits av konsumenten, får Kunden inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt.
Om Kunden vill ångra köpet ska Kunden, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Lyckolagret, exempelvis genom uppgifterna här. Kunden ska ange sitt namn, sin adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om ovan alternativ på meddelande inte vill användas av Kunden kan Kunden använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, se blankett här. Paket som inte hämtas ut hos ombud faller inte inom ramen för ångerrätt och medger Lyckolagret rätten att debitera kunden 250 sek i avgift för nedlagt arbete och fraktavgifter.
Vid utövande av ångerrätten står Kunden för returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Lyckolagret. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer ska göras till Lyckolagret enligt de metoder och anvisningar som anges på Webbplatsen.
När Kunden ångrar sitt köp betalar Lyckolagret tillbaka det belopp som Kunden betalat för varan, inklusive leveranskostnader. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Kunden valt något annat leveranssätt än den standardleverans som Lyckolagret erbjuder. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte. På det belopp som ska återbetalas har Lyckolagret rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.
Garanti och reklamation
Vissa av Lyckolagrets varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på produktsidan.. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis.
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Lyckolagret så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Webbplatsen. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Webbplatsen.
Vid reklamations- eller garantiärende förbehåller sig Lyckolagret att det kan ta lite tid då leverantören/fabriken/producenten av produkten är den som måste anlitas för rätt kompetens att avgöra frågan.
Lyckolagret står för returfrakten för godkända reklamationer.
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Lyckolagret att kompensera Kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Lyckolagret strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Lyckolagret mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Lyckolagret förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer Lyckolagret riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder. Mer information finns på www.konsumentverket.se.
Force Majeure
I händelse av omständigheter som står utanför Lyckolagrets skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Lyckolagrets förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Lyckolagret rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.
Ändringar av Villkoren
Lyckolagret förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att Kunden har godkänt Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen), alternativt 30 dagar efter att Lyckolagret har informerat Kunden om ändringarna. Lyckolagret rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.
Tillämplig lag och tvist
14.1 Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Lyckolagrets kundservice.
Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Lyckolagrets kundservice, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden, ARN Box 174 101 23 Stockholm) som du hittar mer info om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk http://ec.europa.eu/consumers/odr . Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.
Vid eventuell tvist följer Lyckolagret beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
14.3 Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av allmän domstol.
2023 Lyckolagret
Unsinkable Ship AB
556771-7565
Innehåll som kan döljas
Hur ångrar man ett köp
Om du behöver kontakta vår kundtjänst angående en produkt du har mottagit, kan du enkelt skicka oss ett meddelande inom 14 dagar från leveransdatumet. För att underlätta processen ber vi dig vänligen ange ditt ordernummer i meddelandet. Vi ser fram emot att hjälpa dig på bästa möjliga sätt!
Hur långa är era leveranstider?
Vi kan glatt berätta att våra paket skickas ut varje dag i veckan och att alla försändelser är fullt spårbara. Vi strävar efter att ge dig den bästa leveransupplevelsen möjligt.
Vi vill dock också informera dig om att leveranstiderna kan variera något beroende på tillgängligheten av produkter hos våra samarbetspartners och den logistik som fraktföretagen använder för att transportera varorna . Vi handlar med produkter från hela världen. För våra Europeiska leverantörer tar frakten i snitt 2-4 dagar. Om din produkt fraktas från USA eller ASIEN tar försändelsen normalt ca 15 dagar.
Om du av någon anledning saknar din försändelse, tveka inte att kontakta oss. Vi kommer att göra allt vi kan för att lösa situationen åt dig.
Jag saknar trackingnummer?
Det tar några dagar att förbereda en försändelse. Du kommer att få ditt trackingnummer så snart distributionen har påbörjats. Vänligen ge det några dagar. Om du efter en tid fortfarande inte har fått ditt trackingnummer, är du välkommen att höra av dig till oss. Vi står till ditt förfogande.
Var kommer era produkter ifrån?
Vi har samarbeten med ett flertal leverantörer runt om i världen.
Vi säljer produkter från världsledande varumärken, men också varor vi utvecklat själva. Vi samlar och kvalitetssäkrar dessa innan vi säljer dom.
Genom våra samarbetspartners säkerställer vi att produkterna uppfyller rätt certifieringar och håller en hög kvalitet.